« להרשמה ללימודים ולפרטים נוספים »

דברים גדולים קורים באוניברסיטת בר-אילן

ריאה ירוקה בלב גוש דן, מעבדת מחקר לתוכניות לימוד בנושאים סביבתיים,
תחבורה ידידותית לסביבה ומערכות חכמות החוסכות מים וחשמל
אלו חלק מהדברים שהופכים את הקמפוס הירוק בבר-אילן לגאווה בינלאומית

כיצד נראים יחסינו עם בעלי החיים והטבע שסביבנו מנקודת המבט הרוחנית-יהודית? הרב רפפורט מהמכון הגבוה לתורה מציע חשיבה מחודשת על מקומנו בבריאה

בראש השנה וגם בחגים אחרים, אנו נוהגים לשבת מול שולחנות עמוסי מזון, כולל בשר ומוצרים אחרים מהחי. איך מתייחסת היהדות למנהגים האלה? האם קיבלנו רשות לצרוך ללא גבול? הרב שבתי א' הכהן רפפורט מהמכון הגבוה לתורה בקמפוס הירוק של אוניברסיטת בר-אילן, כותב על קץ עריצות האדם, מזכיר מי הוא בעל הבית האמתי (רמז: לא אנחנו), ומציע להתייחס בכבוד לסביבה ולבעלי החיים, כי אחרי הכול אנו נתבעים לתת דין חשבון על כל מה שאנו מחוללים בעולם הזה, בימי חול ובחגים.

ראש השנה, יום בריאת האדם, הוא היום שבו הציב הבורא את האדם כמושל העולם, כדברי משורר התהלים, "מָה־אֱנ֥וֹשׁ כִּֽי־תִזְכְּרֶ֑נּוּ וּבֶן־אָ֝דָ֗ם כִּ֣י תִפְקְדֶֽנּוּ: וַתְּחַסְּרֵ֣הוּ מְּ֭עַט מֵאֱלֹהִ֑ים וְכָב֖וֹד וְהָדָ֣ר תְּעַטְּרֵֽהוּ: תַּ֭מְשִׁילֵהוּ בְּמַעֲשֵׂ֣י יָדֶ֑יךָ כֹּ֝ל שַׁ֣תָּה תַֽחַת־רַגְלָֽיו" (תהלים ח, ה-ז). האדם עשוי להיות מושל עריץ, שלטעמו כל הבריאה באה לספק את צרכיו ותאוותיו, והוא מצדו רשאי להתנהג בחוסר אחריות כלפי הסביבה, לגדל בעלי חיים בתנאי מצוקה קשה, ולזלזל בכל העומד בדרכו כדי לחיות חיי מותרות.

מדי שבוע, ביום ששי, היום שבו נברא האדם ובו החלה ממשלתו בעולם, מתעוררים מחדש כוחות עריצות האדם וצריך להחזיר את המלוכה למי שהמלוכה שלו, לבורא. ראש השנה הוא יום קץ שלטון העריצות של האדם בעולם, שכן אז מתגלה שיש מעליו רשות עליונה התובעת ממנו דין וחשבון על האופן שבו נהג עם הנבראים, שהבורא משגיח עליהם כל העת.

חכמי ישראל שילבו בברכת קדושת השם בתפילות ראש השנה ויום הכיפורים קטע הממקד את תשומת הלב בבריאה כולה: "ובכן תן פחדך ה' א-להינו על כל מעשיך, ואימתך על כל מה שבראת, וייראוך כל המעשים וישתחוו לפניך כל הברואים, ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם". לא רק האדם עומד לפני הבורא, אלא הבריאה כולה "אגודה אחת". לא ייתכן שהאדם יפגע וישחית את הבריאה מתוך התחושה שהוא מושל בה והיא נתונה בידיו.

מהתלמוד הבבלי ומ"שולחן ערוך" אנו לומדים שחכמי ישראל הורו לאכול בסעודת ראש השנה מאכלים המסמנים את "החזרת המלוכה למי שהמלוכה שלו". חלק ניכר מעריצותו של האדם כלפי הנבראים "האחרים", בעלי החיים, וכלפי הסביבה המושחתת בגידול מופרז שלהם, קשורה בצורך לאכול, ובתאווה ליהנות מן האוכל. בראש השנה יורדת ההכרה במושל העולם העליון לרמת שולחנו של האדם. האדם אוכל מן הבריאה כולה, אבל מתוך כבוד, התחשבות, אחריות וזהירות. כך תהיה ממשלת האדם בעולם בהרמוניה עם מלכותו של הבורא.

לכתבות נוספות שיעניינו אותך