« להרשמה ללימודים ולפרטים נוספים »

דברים גדולים קורים באוניברסיטת בר-אילן

ריאה ירוקה בלב גוש דן, מעבדת מחקר לתוכניות לימוד בנושאים סביבתיים,
תחבורה ידידותית לסביבה ומערכות חכמות החוסכות מים וחשמל
אלו חלק מהדברים שהופכים את הקמפוס הירוק בבר-אילן לגאווה בינלאומית

מעבדת Geodesign ראשונה בישראל תיפתח בקרוב באוניברסיטת בר-אילן ותאפשר תכנון חכם, רב-תחומי וטוב יותר לאדם ולסביבה

ב-10 בינואר 1863, נחנכה בלונדון הרכבת התחתית הראשונה בעולם, והייתה לכאורה סנונית ראשונה באביב של תחבורה עירונית יעילה. בפועל אנשים בכל העולם, כולל ישראל כמובן, יושבים שעות בפקקי תנועה, מצב שעליו נאמר, "לשבת רותח מזעם בתוך קליפת מתכת זוחלת זה להיות אסיר". האם מעבר להתניידות ברכבות יפתור את המצב? ד"ר שלומית פלינט-אשרי, אדריכלית מהמחלקה לגיאוגרפיה וסביבה באוניברסיטת בר-אילן, חושבת שהרכבת היא טכנולוגיה שעומדת לסיים את תפקידה, וכותבת על עתיד תחבורתי ועירוני שנמצא כמעט מעבר לפינה.

המכונית, שאמורה להעניק לנו חופש תנועה, עומדת בפקקים ארוכים ומתארכים, ויחד עם הצפיפות, הזיהום וההשפעה על הכלכלה הופכת את החירות בדרכים לאשליה. אבל, ברגע שיגיעו כלי הרכב האוטונומיים (AV), טכנולוגיות ופתרונות שנראים לנו הגיוניים ומובנים מאליהם היום יעברו מהעולם. לדוגמה, הרכבות ייעלמו, מאחר שה-AV יתפקד כמו רכבת שאינה עוצרת לרגע. כלי הרכב האוטונמיים ינצלו טוב יותר את הכבישים מפני שהם ייסעו בלי רווחים ביניהם ויהיו מותאמים בצורה מיטבית לצרכי המשתמשים. המכוניות הפרטיות יהפכו מיותרות כי ה-AV יהיה שיתופי וזמין, וכמו מטוס, שעוצר רק לצורך תדלוק ותחזוקה, הוא ייסע כל הזמן. אחת המשמעויות של הפעילות המתמדת תהיה הפחתה עצומה של הצורך בשטחים המשמשים היום למגרשי חניה, חניוני דרכים ותחנות דלק מהסוג המוכר לנו. גם עורקי התחבורה החדשים יהיו צרים יותר. כל זה אומר ששטחים בתוך העיר ומסביבה יתפנו וישמשו לייעודים אחרים כמו דיור לאוכלוסייה ההולכת וצומחת במהירות, אזורי פנאי ונופש, ריאות ירוקות וחקלאות עירונית. גם זיהום האוויר שגורמים כלי הרכב הקיימים היום יפחת כמובן.

היבט אופטימי נוסף הוא שההתייעלות התחבורתית עשויה לקדם שלום אזורי. אולי כשהשלטונות יבינו שאפשר לנסוע באופן קרקעי ותוך שעות ספורות בלבד מירדן, ישראל ולבנון לטורקיה, איטליה ויוון למשל, תגבר המוטיבציה לאפשר גבולות פתוחים ובטוחים. תתארו לכם.

כדי שכל זה יקרה נדרש תכנון חכם שמחבר בין אינפורמציה ונתונים בשטח ובין תכנון. פלטפורמת Geodesign אוספת נתונים מכל הסוגים, כולל שיתוף ציבור, ביג דאטה, צרכים, תשתיות וכו' ומאפשרת תכנון משותף, שקוף ודמוקרטי. מעבדת Geodesign ראשונה בישראל תיפתח בקרוב בקמפוס הירוק באוניברסיטת בר-אילן בהובלת ד"ר פלינט-אשרי. הרכבת כבר יצאה מהתחנה.

לכתבות נוספות שיעניינו אותך